zaterdag 27 december 2008

April 2008: De training

Theorie en praktijk weet je wel... Je leest wel eens wat over rijtechniek op het onverharde, zoals bijvoorbeeld dat je vooral gas moet geven als het spannend wordt.
Voor iemand die alleen nog maar op de weg heeft gereden is dat in theorie misschien nog wel te begrijpen maar heb het lef maar eens om uit te voeren....
Daar heb ik iemand bij nodig die me dat eerst eens voordoet zodat ik met eigen ogen kan zien dat het werkt......
Een training dus.

Aangemeld via Arjan Brouwer in Putten. De training werd gegeven door Hans Hendriks die dat gelukkig wel vaker doet.
In gezelschap van een aantal 1150/1200 gs-sen een supertenere en 2 Echte XT's.
Bij de koffie een praatje over bandenspanning, remtechniek en Veiligheid-Voor-Alles en zo.
Dan aan de gang.

Eerst een remoefening. De toon is al snel gezet, kennelijk wil niemand als mietje door het leven gaan dus is de snelheid al vanaf het begin flink hoog.

Na het remmen (en voor sommigen al tijdens) het Hoofdstuk Motor-optillen. Best handig misschien maar ik was niet van plan de XT ergens neer te leggen vandaag.

Dan op pad naar een soort van zanddepot waar even lekker gecrosst kan worden. Of zei Hans nou waar je even rustig het geleerde kunt oefenen....




Een fraai tereintje met een paar flinke zandbulten en zo. Ik besluit een nogal redelijk steile bult op te karren in de verwachting dat bovenop wel even plek is om stil te staan en te bedenken hoe verder.

Boven aangekomen blijkt de bult zo spits als een kerstboom en voor ik het in de gaten heb ga ik aan de andere kant met een bloedgang naar beneden. Denk dat ik in een reflex de voorrem heb aangetikt want een halve seconde later lig ik ondersteboven. Nog wel een klusje om vervolgens de motor van de steile helling naar beneden te krijgen. Je wordt er in ieder geval lekker warm van. Blijvende herinnering: gat gebrand in motorbroek.



Na de lunch verder over mooie paadjes op de Noord-Veluwe. Zo gaandeweg neemt het zelfvertrouwen en de snelheid aardig toe. Ik vind het wel handig als er iemand voor mij rijdt zodat ik kan zien wat er allemaal wel of niet kan. Beetje visueel ingesteld denk ik.

Over snelheid geproken: los/droog/mul zand. Instructeur 140 kmh. MB hield het maar even bij 90/100 (met het nodige angstzweet)

Nog even iets te vroeg om staand te driften... (of een slechte fotograaf natuurlijk....)

Al met al een leerzaam en vooral gezellig dagje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten