zaterdag 10 januari 2009

Augustus 2008: De Eerste Echte Allroad rit

Augustus 2008

Gewapend met de ervaring uit de training en diverse trainingskilometers tijdens even-een-blokje-om heb ik me aangemeld voor m'n allereerste All-road-rit.
Zo her en der op het www verschijnen wel eens oproepjes in de trend van: Wie gaat er mee een all/ofroad-ritje maken op zaterdagochtend.
Stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik als newby ook eens meemocht. Ja hoor geen enkel probleem, van harte welkom. Ik heb wel beloofd dat als ik structureel in de weg ga rijden ik rechtsomkeert ga. Komt vast helemaal goed, maak je niet druk is het vertrouwenwekkende antwoord van de organisator die ik dan nog helemaal niet ken.
Goed uitgerust na een luie maar motorloze zomervakantie in Zuid-Frankrijk, maar toch ook wel best wel een beetje zenuwachtig, (kan ik het wel bijhouden, ga ik niemand in de weg rijden....) ga ik op pad naar de Big M in Barneveld, een uurtje rijden.
Bij aankomst schrik ik wel een beetje van het serieus-ogende arsenaal aan of-road-geweld. Veel oranje KTM's, husabergs en HP2's en bijna geen soortgenoten met veel meer kilos en minder pk's . Zal dat wel goed komen??
Gelukkig kom ik aan de praat met een XT-er die het zelfs op een nieuwe XT 660X gaat doen met nauwelijks noppen. Ik neem me voor om maar eens achter hem te starten, dat kan nooit al te hard gaan in de blub....
Even later ontdek ik nog een xt 550 en zelfs een 25 jaar oude suzuki dr 350(?) en wordt al een beetje geruster.




Toch wel weer een man of 30 terwijl het in de ochtenduren nog heel fors gehoosd heeft.

Na een korte informele briefing gaan we op pad. Er wordt gereden volgens het D-systeem. In het kort: de voorste en de achterste rijders weten de route. Als de route links of rechts gaat of op een punt komt waarop niet duidelijk is hoe verder dan blijft de nummer 2 staan met z'n voorwiel in de rijrichting, als een soort wegwijzer dus. De rest van de groep rijdt lekker door. De stilstaande wegwijzer rijdt sluit weer aan voor de laatste rijder.
Reuze-handig want je hoeft zelf niet te navigeren maar alleen maar achter je voorganger aan te rijden.

Mijn zorgen blijken gelukkig niet helemaal nodig. Alhoewel het flink blubberig is ligt het tempo gelukkig niet heel hoog en kan ik het prima bijhouden. Ik slaag er zelfs nog in om heel af en toe iemand voorbij te rijden. Ben best even trots op mezelf.
Hoe blubberig?? De xt-x-er zonder echte noppen besluit al snel om te keren, heeft geen grip en kan onvoldoende snelheid maken (en heeft inmiddels een nieuwe Tenere gekocht...)

Korte picknick-pauze in het bos:




let goed op de nummer twee...;-)


Natuurlijk helaas niet alles onverhard




even tanken



eindpunt

Was een leerzame en goeie dag.
Meest opvallend: erg goeie sfeer tussen de mannen (en vrouw). Alhoewel de meesten elkaar wel kenden van andere gelegenheden voelde ik me als nieuwkomer welkom en gerespecteerd. Dat maak je ook wel eens anders mee in bepaalde motorkringen ;-)

Moe en voldaan naar huis om te .....


Poetsen...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten