zaterdag 10 januari 2009

September 2007: technische Update

Jawel, ook een Echte Beginner heeft zo z'n wensen en ideeen.

Tijd voor een paar aanpassinkjes.

De meest eenvoudige: wat zo gaandeweg wel steeds duidelijker werd is dat ik staand op de stepjes in veel situaties meer controle over de motor heb. Dat geldt zeker op zwaar terrein. Staand verplaats je het zwaartepunt van de motor richting de voetsteunen, naar beneden dus en dat is wel zo prettig. ook kun je staand beter je gewicht verplaatsen, zowel naar voren als naar achteren.

Dat heb ik trouwens niet zelf bedacht maar goed afgekeken in de praktijk met als meest duidelijke voorbeeld een dame op een BMW HP2 die gedurende de hele vorige rit (100+ km) staand heeft gereden.

Als je staat is het belangrijk dat je min of meer rechtop staat. In ieder geval niet te veel voorover omdat je dan ook meer gewicht op de voorkant krijgt en dat wil je niet als je in de blub of los zand rijdt. Omdat het stuur op de XT redelijk laag staat is de oplossing dan ook makkelijk gevonden.

Aanpassing 1: stuurverhogers 30 mm



De tweede aanpassing is niet zichtbaar maar wel redelijk effectief en betreft progressieve voorvorkveren van de firma Wilbers, alweer zo'n Duits kwaliteitsproduct ;-)

Aanleiding/oorzaak is gebrek aan stabiliteit bij hogere snelheden (120+) sinds de montage van de Michelin T63 banden.
Gebrek aan stabiliteit is eigenlijk een understatement, boven de 110/120 pendelt en zwabbert de XT als een 1976-er suzuki GT 750 of als een natte krant zoals je wilt.

Das eigenlijk wel vreemd. Ik heb diverse fora gelezen en meerdere maken wordt de T63 als dé XT-band geroemd en genoemd.
Voor de niet-kenners: de T63 is een redelijke noppenband die ook op de weg redelijk presteert. Zo is ie bijvoorbeeld niet na 100 km snelweg versleten of zijn de noppen er dan spontaan afgevlogen. In het terrein doet ie het naar mijn mening heel aardig, ben dr al mee door stevige stukken klei en modder gekomen (zie ook het volgende verslagje). Heb verder natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal...


Alle lagers en scharnierpunten van de XT zijn OK, ook heb ik volop gexperimenteerd met de veervoorspanning en bandenspanning. Helaas met erg weinig resultaat.
Ik verdenk dan ook deze specifieke T63-exemplaren van een soort van productiefout of zo, kan haast niet anders.
Desalniettemin zonde om een stel hagelnieuwe banden alweer op de oude-banden-stapel te leggen. Daarom nu eerst ook maar eens een stel progressieven veren gemonteerd, die stonden al langer op mn lijstje.

Resultaat is wel enige verbetering, zeker in combinatie met een stevige bandenspanning van 2.6. Maar harder dan zo'n 130 ga ik echt niet. En gelukkig hoeft dat ook niet met een XT.

Ben wel vast weer goed aan het rondkijken wat er nog meer gangbaar is onder de XT.
Wordt vervolgd.

1 opmerking: